Резе А. Первый МГМУ им. И.М. Сеченова
Первый МГМУ им. И.М. Сеченова
First Moscow State Medical University
Reze A. First Moscow State Medical University
COMMUNICATING SKILLS. SHOULD A PATIENT BE INTERRUPTED WHEN DESCRIBING HIS COMPLAINTS? eng
Коммуникативные навыки. Следует ли перебивать пациента при изложении им жалоб?
Текст визуальный электронный
Врач
Russkiy Vrach Publishing House
Т. 26, № 12 С. 82-84
2015
коммуникативные навыки
communication skills
взаимоотношения в системе врач-пациент
physician-patient relationships
Статья
Информативность беседы с пациентом обеспечивает качественную и своевременную диагностику. При этом большое значение имеет так называемое спонтанное изложение жалоб. Приводятся аргументы в пользу предоставления пациенту возможности излагать свои жалобы без ограничений со стороны лечащего врача.
The informative content of a conversation ensures qualitative and timely diagnosis. At the same time, the so-called description of complaints is of great importance. The paper advances arguments in favor of giving the patient the chance to present his complaints without the attending physician’s restrictions. Key words: communicating skills, physician-patient relationships.